۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۶۷۲۹۷
قصه ادامه دارد...

یادداشت | پدرانی که قاتل هستند

برای ما، شنیدن جریان "وئاد" و زنده به گور کردن دختران در عصر عرب جاهلیت، روایتی تلخ و باور نکردنی است، امّا باید بدانیم، این "قصه پر غصه" ادامه دارد.
فرزندآوری تربیت در خانواده سقط جنین

سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، باشگاه نویسندگان حوزوی رسا

نامهربانی بزرگ امروز، گناه نابخشودنی فردا

در دلش دادگاه پر غوغایی شکل گرفته بود. وجدانش به شدّت او را سرزنش می کرد. سنگینی بار گناه جنایتی که کرده بود او را بسیار آزار می داد.

تصمیم گرفت خدمت پیامبر خدا برود بلکه چاره ای بیابد تا شايد بار گناه سنگينى را كه بر دوش مى‏ كشيد، سبك كند.

" قيس بن عاصم" كه از اشراف و رؤساى قبيله"بنى تميم"در دوران جاهليت بود. او پس از بعثت پيامبر(صل الله علیه وآله)ا سلام آورده بود.

قیس خدمت پيامبر آمد و عرض كرد؛ در گذشته گروهى از پدران بر اثر جهل و بى خبرى دختران بى ‏گناه خود را زنده به گور كردند. من نيز دوازده دختر نصيبم شد كه همه را به اين سرنوشت شوم مبتلا ساختم!

هنگامى كه همسرم سيزدهمين دخترم را مخفيانه به دنيا آورد، وانمود كرد كه نوزادش مرده بدنيا آمده، در حالی که او را نزد اقوام خود فرستاده بود.

وقتی از ماجرا آگاه شدم او را با خود به نقطه ‏اى بردم و به تضرع و التماس و گريه او اعتنا نكرده و زنده بگورش ساختم!

پيامبر(صل الله علیه وآله) از شنيدن اين ماجرا سخت ناراحت شد و در حالى اشك مى ‏ريخت فرمود: "مَنْ‏ لَا يَرْحَمْ‏ لَا يُرْحَمْ"‏؛ كسى كه رحم نكند به او رحم نخواهد شد.

سپس رو به سوى قيس كرد و گفت: روز بدى در پيش خواهی داشت.

قيس عرض كرد؛ چه كنم تا بار گناهم سبك شود؟ 

پيامبر اکرم فرمود: به تعداد دخترانى كه كشته ‏اى، بندگانى آزاد كن (شايد بار گناهت سبك شود).(1)

"وئاد"حقیقتی تلخ که همچنان وجود دارد!

محبت والدین نسبت به فرزند، امری فطری است و آنگونه که به فرزندان نسبت به والدین سفارش شده است، نیاز به سفارش فراوان ندارد.

امّا بوده و هستند والدینی که خلاف فطرت انسانی، نسبت به فرزندان خود نامهربانی کرده اند.

امروزه برای ما، شنیدن جریان "وئاد" و زنده به گور کردن دختران در عصر عرب جاهلیت، روایتی تلخ و باور نکردنی است.

امّا باید بدانیم؛ این جنایت زشت و تلخ در عصر ما و حتّی در به اصطلاح، مترقى ‏ترين جوامع، در شکل دیگری در حال وقوع است!

متاسفانه، امروزه از آمار"سقط جنین"در دنیا و در کشور ما گزارش های نگران کننده ای داده می شود.

آماری که پزشکی قانونی در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، نشان می‌دهد که؛ مراجعه برای سقط جنین به مراکز پزشکی در طول 10 سال گذشته از 2 هزار و 929 مورد در سال 85 به 9 هزار و 955 مورد در سال 94 رسیده است.(2)

البته آمارها رسمی و غیر رسمی، با اعدادی بسیار بزرگتر نیز گزارش می شود.

خانواده های غنی چرا؟

مسلما در این بین خانواده هایی هستند که به دلیل مسائل اقتصادی به سقط جنین رو می آورند. چنانچه در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

خدا در قرآن می فرماید: "وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبِيراً"؛ و فرزندانتان را از ترس فقر به قتل نرسانيد، ما آنها و شما را روزى مى‏ دهيم، مسلما قتل آنها گناه بزرگى است.(3)

تعبير به" خَشْيَةَ إِمْلاقٍ" نيز اشاره لطيفى به نفى اين پندار شيطانى است، در واقع مى‏ گويد اين تنها يك ترس است كه شما را به اين خيانت بزرگ تشويق مى‏ كند، نه يك واقعيت!

بنابراین آن گونه که تصور می شود، مشکلات اقتصادی نمی تواند دلیل قابل قبولی برای سقط جنین باشد. امّا بحث از رزق و روزی و رزّاقیت خدای متعال، خود یادداشتی جداگانه می طلبد.

در این یادداشت، روی سخن با کسانی است که از تمکّن مالی خوبی برخوردار هستند، امّا به فرهنگ تک فرزندی اعتقاد دارند. خانواده هایی که به راحتی از پس هزینه های چند فرزند بر می آیند.

شعار"فرزند کمتر،زندگی بهتر"

بیست سال سیاست گذاری اشتباه و تبلیغات غلط با شعار"فرزند کمتر،زندگی بهتر" کشور ما را با آینده ای مبهم روبه رو کرده است.

سیاستی که با توجه به شرایط وقت کشور به عنوان یک سیاست مقطعی پایه گذاری شد؛ امّا به صورت بی حد و مرز اجرا شد و در حالی که قرار بود موقتا جلوی رشد جمعیت را بگیرد، تک فرزندی را به  یک ارزش و چند فرزندی را به یک ضد ارزش تبدیل کرد!

ارزش بالای فرزند در اسلام

در حالی سیاست گذاری غلط فرهنگ "فرزند بیشتر" را به یک ضد فرهنگ تبدیل کرد که در قرآن از فرزند به عنوان نعمت،(4) زینت(5) و روشنی چشم(6) یاد شده است.

پیامبر اسلام(صل الله علیه وآله) می فرماید:"لَلْمَوْلُودُ مِنْ أُمَّتِي أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ "‏؛ همانا یک نوزاد متولدشده در امتم محبوب تر است. نزد من ّازآنچه خورشید بر آن می تابد.(7)

فرزند تنهای فردا نخواهد بخشید

خانواده هایی که از تمکن مالی بالایی نیز برخوردار هستند، امّا تصور می کنند با تک فرزندی می توانند آینده ای بهتر برای فرزند خود رقم بزنند باید بدانند؛ آینده ای که امروز می سازند، آینده ای تنها و سرد است.

در آینده فرزند تنهای آنها، در لحظه لحظه های تنهایی خود به این نامهربانی خواهد اندیشید و والدین خود را به خاطر این ظلم نخواهد بخشد.

در آینده برای نوه یا نوه های حاصل از تک فرزند، مفاهیمی همچون خاله، عمّه، عمو و دایی چگونه تفهیم خواهد شد؟ /۸۴۱/ی۷۰۳/س

حجت الاسلام سید میلاد حسینی، نویسنده و مبلغ حوزه علمیه قم

پی نوشت

(1) تفسير نمونه، ج 11، ص 273
(2) سایت باشگاه خبر نگاران جوان- ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
(3) سوره الإسراء-آیه31
(4) وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ ۚ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ(سوره نحل/آیه 72)
(5) لْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا(سوره کهف/آیه 46)
(6) وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا(سوره فرقان/آیه 74)
(7) من لا يحضره الفقيه ج 3 ص 158

ارسال نظرات